Starten als professioneel fotograaf

Starten als professioneel fotograaf

Wanneer ben je nu eigenlijk een professionele fotograaf? Het woord professioneel betekent letterlijk dat je een vakman bent en dat je de vaardigheid hebt om hoog kwalitatief werk af te leveren.

In dit artikel benoem ik verschillende punten waarmee je rekening kan houden wanneer je als professionele fotograaf wilt gaan starten. Sommige punten hebben betrekking op (meer) inkomsten te genereren als fotograaf en andere hoe je meer kennis kan krijgen. Beide doelen zullen elkaar versterken.

Opstellen bedrijfsplan als startende fotograaf

Het is voor de hand liggend, maar het is zeer belangrijk om je doel op papier te schrijven. Wat is je doel en hoe wordt je doel bereikt? Wie is mijn doelgroep? Daarnaast is het goed om na te denken over je missie en visie. Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid, met 1 A4-tje ben je al verder dan de meeste ondernemers ooit hebben gedaan. 

Voorbeeld van doelen:

-              Binnen 3 maanden zijn er 200 foto’s online op mijn eigen website
-              Na 6 maanden zijn er gemiddeld 500 bezoekers op mijn website
-              Elke maand 250 Euro aan inkomsten verkoop online foto’s
-              Elke maand minimaal 2 photoshoots

Het starten van een bedrijf in professionele fotografie

In Nederland is het heel simpel om een eigen bedrijf te starten. Je belt de KVK op voor een afspraak. Nadat je een afspraak hebt kan je een KVK nummer krijgen. Het is handig om van te voren een formulier in te vullen, voordat je een afspraak maakt.

Bij de KVK dien je bedrijfsnaam, bedrijfsvorm en werkzaamheden op te geven. Bij het bedenken van een bedrijfsnaam is het goed om rekening te houden dat het makkelijk te onthouden is. Daarnaast ook dat het domeinnaam nog beschikbaar is.

Ook is het goed om eventuele SEO woorden bij het aanvragen van je domein in je domeinnaam op te geven. Wanneer je bijvoorbeeld als fotograaf wilt richten op de professionele fotografie kan je het domein professionele-fotografie-janssen.nl claimen. Hierdoor zal je beter worden gevonden in Google. 

Marketing

Een belangrijke factor van succes van een bedrijf is de marketing. Goede marketing kan leiden tot meer succes. Via online marketing kan je heel specifiek een doelgroep aanspreken. 

Website laten maken voor fotografie diensten

Een website is het visitekaartje van je bedrijf.  Ik merk zelf dat ik vaak eerst even op de website ga kijken om een indruk te krijgen van het bedrijf. Het is dus goed om hier aandacht aan te besteden. Afhankelijk van je doel kan je hier alle kanten mee op. De basis moet echter goed zijn. Op veel website kom ik nog “Welkom op deze website” tegen. Dit is 1 van de vele valkuilen die wordt gemaakt bij het opzetten van een website.

Het is daarom verstandig om hier goed over na te denken!

Laat je foto’s online zien

Vaak wordt er gelijk gedacht om je foto’s ook via je eigen website te laten zien. In de praktijk wordt het vaak niet bijgehouden of is de gebruiksvriendelijkheid van de website niet goed dat bezoekers al gauw weer doorklikken. Je kan je foto’s ook heel goed via platforms als Flickr of Picasa uploaden en vanaf je website hier een link heen plaatsen. Of door gebruik te maken van een plugin, waardoor je foto’s van Flickr kan laten zien op je eigen website. 

Maak een collectie van je mooiste foto’s en zet deze online en zorg ervoor dat deze foto’s in de picture komen. Potentiële klanten moeten nieuwsgierig worden en je moet ervoor zorgen dat ze contact opnemen.

Ook via sociale media kan je foto’s uploaden en delen, maar deze worden al snel niet meer zichtbaar door de tijdlijn.

Maak het persoonlijk

Maak je website persoonlijk. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers waarde hechten aan persoonlijke benadering. Vertel wie je bent en hoe je werkt en zet een foto van jezelf op de website. Hierdoor zullen bezoekers sneller contact opnemen. Zo is het ook goed om na te gaan welke toegevoegde waarde je aan de bezoeker kunt bieden en deze informatie opsommen.

Google Adwords

Je kan een hele mooie website gemaakt hebben, maar als je niet gevonden wordt door potentiële klanten heeft een website weinig toegevoegde waarde. Door offline en online marketing zorg je ervoor dat je website bekent wordt. Met Google Adwords kan je advertenties plaatsen in Google bij bepaalde zoekwoorden. Hiermee kan je heel gericht advertenties plaatsen. Hierbij is het ook weer goed om doelen te bepalen en deze ook te meten. Hoeveel betaal ik aan de advertenties en wat levert het op? Dit is een proces wat telkens bijgesteld dient te worden.

In het begin kan je even aanvoelen en kijken wat het oplevert. Na verloop van tijd is het goed om ook daadwerkelijk naar de cijfers te kijken.  Richt je niet op de algemene bekende zoektermen maar probeer specifiek te zijn. 

Actief als fotograaf op sociale media

Via sociale media kan je je bekendheid vergroten. Het is verstandig om alle informatie die je deelt te leiden naar 1 hoofdkanaal (bijvoorbeeld je website). Vanuit hier kan je de bezoeker weer contact met je laten opnemen. Via Facebook kan je je aanmelden bij groepen die gerelateerd zijn met fotografie. Hetzelfde geldt voor Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram, etc. Wanneer je online gevonden wilt worden is het goed om je op deze kanalen aan te melden en hierop actief te zijn. 

Auto bestickeren met fotografie reclame

Een eenvoudige maar effectieve manier om reclame te maken is om een sticker op je auto te plakken. Een kleine sticker op je achteruit kan weggebruikers al nieuwsgierig maken. Het bestickeren hoeft geeneens zoveel geld te kosten. 

Exposities / Beurzen

Zoek exposities/beurzen bij je in de buurt en laat je mooiste foto’s groot uitvergroten. Hoe groter hoe meer indruk. Laat je foto's afdrukken op aluminium of een foto op MDF. Door sublimatietechniek krijgen de foto's een schitterende glans waardoor je direct opvalt.

Meedoen aan fotowedstrijden

Er zijn veel verschillende online fotowedstrijden waaraan je eenvoudig mee kan doen. Soms gaat het om kleine prijzen, maar kan je toch bekendheid werven in de regio of provincie. Foto’s van gewonnen wedstrijden kan je ook weer op je website plaatsen als referentie materiaal.

Boekhouding

Wanneer je een eigen bedrijf gaat starten heb je ook verplichting aan de belastingdienst. Vaak houdt dat het volgende in bij startende ondernemers:

-          BTW aangifte van elk kwartaal

-          Urenadministratie

-          Kilometeradministratie

-          Administratie in- en uitgaande facturen

-          Elk jaar inkomstenbelasting afdragen

Voor startende ondernemers die hun boekhouding zelf doen is Acumulus een zeer geschikt programma. Het is een duidelijk en to the point boekhoudingsprogramma waarin alle functionaliteit zit voor een startende ondernemer. Het boekhoud programma Exact is bekend voor de wat grotere bedrijven. 

Eigen fotostudio

Voor een aantrekkelijke prijs kan je al een ruimte huren. Je kan hier je eigen fotostudio bouwen om meer praktijkervaring op te doen met lichtflitser en andere fotoapparatuur. Als je de ruimte thuis hebt kan je natuurlijk ook een kamer ombouwen tot een fotostudio. Afhankelijk van de sector zou je ook je verdienste mee kunnen ophalen (productfotografie, stockfotografie, portretfotografie, etc.)

Kennis up-to-date houden

Als ZZP-er moet je de moeite nemen om up-to-date te blijven. Je hebt geen collega’s waarmee je kan sparren of informatie mee kan delen. Het is dus goed om je aan te sluiten bij verenigingen, het volgen van cursussen en het lid worden op tijdschriften, volgen van blogs, etc.

Aanmelden bij Stockbureaus

Veel fotografen willen hun foto’s niet op stockbureaus zetten omdat het te weinig geld oplevert. Je kan het ook op een andere manier bekijken. Door een selectie te maken van je foto’s waar je niks mee doet kan je nog wat geld aan verdienen. Veel fotografen hebben duizenden foto’s op hun computer staan waar ze niks mee doen. Deze foto’s kunnen een klein vermogen per maand opleveren, waardoor je weer een investering kan doen. Plaats je foto’s op zoveel mogelijk verschillende websites en doe dit iedere maand, zodat je een groot bestand opbouwt. Dit vergt wel wat energie en doorzettingsvermogen. Maar zo vergroot je ook je eigen vindbaarheid in zoekmachines, omdat stockfoto’s ook vaak bij afbeeldingen of andere websites worden weergegeven. Bij een stockfoto staat ook altijd de naam van de fotograaf vermeld. Zorg er dus voor als gebruikers op je naam zoeken dat je vindbaar ben in zoekmachines.

Heeft u nog andere suggesties waarmee je rekening kan houden als startende fotograaf? Ik hoor het graag! Neem contact op.

Ga terug